Dag 5 en 6: Jungletocht en Oerang-Oetangs

6 augustus 2017 - Bukit Lawang, Indonesië

Jungletocht en Oerang-Oetangs

Slapen op een bedje van 1 cm dik, met allerlei vreemde geluiden valt niet mee, maar na de vermoeiende tocht van gisteren zijn we na een heerlijke maaltijd van rijst met
allerle igerechten en een vermakelijk gesprek met onze gidsen  uiteindelijk toch in slaap gevallen. Wel vaak wakker geweest, maar uiteindelijk zijn we pas rond 10 uur opgestaan !!

Gisterenavond hebben we besloten dat we de hele tubingtocht naar beneden gaan doen. In eerste instantie zouden we namelijk de tweede dag ook nog gaan wandelen in de jungle. Zeker als we niet zoveel dieren zouden zien. Maar we hebben zo'n 8 Oerang-Oetangs gezien, wat makaken, prachtige vlinders en zelfs een Toekan, wat zeer zelden voorkomt, omdat je daarvoor eigenlijk nóg dieper de jungle in moet gaan. We zijn dus tevreden en verheugen ons op de lange tubingtocht.

Na een ontbijt van een bananenpannekoek en thee liggen we wat te dobberen in de banden,  aan de rand van de rivier met een prachtig uitzicht op de jungle.
Daan vermaakt zich met het gooien van steentjes tegen een,  aan de overkant van de rivier, gehangen fles. En het lukt hem nog ook !
Er is vanalles te zien verder rondom ons kamp.
Er zijn mannen die het middageten aan het klaarmaken zijn in een zeer primitief keukentje,  er zijn gidsen die de tubings  aan elkaar aan het maken zijn voor de tocht naar beneden en andere  zijn weer aan het opruimen.
Wij vermaken ons hier goed mee. Het is een vermakelijk schouwspel.
Af en toe komen er jonge jongens aan vanuit de andere kant van de rivier. Met wel 3 van die grote banden op hun hoofd,  leggen zij wel een tocht van wel 2 uur af langs en door de rivier, om de tubings weer terug te komen brengen . Hier verdienen zij hun kost mee en krijgen hiervoor ook veel respect van de inwoners. Het is een zwaar baantje. Maar schijnbaar vinden  alle jonge jongens het prachtig om te doen.

Het is bijna tijd om te gaan. Maar niet voordat we nog verwend worden met  heerlijke noedels. Alles gekookt op een houtvuurtje  in een klein tentje.
Maar de smaak is er niet minder om. Je snapt niet dat men met zo weinig keukengerei zulke lekkere dingen kunnen maken.
Het smaakt ons wederom heerlijk.

En dan is het toch echt tijd om in de grote banden plaats te nemen. Best spannend, want we weten dat er flinke versnellingen in de rivier zitten.
Voorop een gids, dan Lonne en Daan in een band en dan Eric en ik. Aan het einde zit onze vertrouwde Udin.

Het gaat af en toe flink tekeer en we hotsen en klotsen de rivier af.  GEWELDIG is dit. Met om ons heen de prachtige natuur waardoor we gisteren hebben lopen zwoegen.
Een plaatje !

En dan sta je ineens weer in de gewoonte wereld. Langzaam verschijnt er hier en daar een huisje en al snel wordt het drukker langs en in de rivier. Het is tenslotte zondag en de mensen zijn vrij. Moslims en Christenen, allemaal samen spelend in de rivier. De Moslima's helemaal aangekleed en soms zelfs met hoofddoek , naast  christenen die soms weer poedelnaakt in de rivier staan. De kinderen althans. Maar zo kan het dus ook. Soms zijn mensen helemaal vanuit Medan naar hier gekomen om in de schone rivier te zwemmen. Zij hebben daar een tocht van 3 uur voor over !, Sommigen zelfs  met de brommer. Maar het is een feest hoor. Overal zie je mensen kokkerellen, een spel spelen of gewoon zich mee laten drijven met de snelstromende rivier.
En ze groeten ons allemaal !
Wat een vriendelijk volk !

Middenin een versnelling stopt onze  gids en we stappen uit.
We bedanken met een flinke fooi, want wat hebben wij genoten van deze 2 dagen.

Kletsnat lopen we nu naar ons hotel. Ze kijken niet eens vreemd op van onze verschijning.
Het eerste wat we gaan doen is douchen. Wat kun je daar dan van genieten. We ruiken weer heerlijk. We vullen de tijd met chillen,  muziekje aan en bloggen of halen onze slaap een beetje in.

Rond 19.00 uur zit Bill alweer klaar om ons een goed restaurant te wijzen.
Deze keer eten we met ons viertjes. Bill is niet fit en eet een kleinigheidje , maar wel apart op zijn verzoek.

Even een leuk detail: wij zijn met ons vieren, plus Bill, onze gids, 40 euro kwijt voor onze avondmaaltijd. Eten én drinken dus. Een leuke bijkomstigheid.

Foto's hou je tegoed !,

Morgen weer een reisdag. Om 6.30 moeten we beneden zijn. Op naar het Tobameer !,

1. Dineke:
    6 augustus 2017
    Ik kan niet wachten op de foto's en het vervolg van jullie reis.groetjes uit een een fris Nederland. En geniet ze nog.
  2. Inge:
    7 augustus 2017
    Ik ben ondertussen wel heel benieuwd geworden naar jullie foto's ☺️
  3. Monique:
    8 augustus 2017