CURAÇAO DAG 5 11.04.2019

12 april 2019 - Jan Thiel, Curaçao

CURAÇAO  DAG 5  11.04.2019

Vroeg op na een stapavondje.
Om 7.30 uur rinkelt onze wekker.
Vandaag gaan we met de Catamaran naar Klein Curaçao.
Lonne en Daan gaan met de Powerboat.
Dit gaat loeihard en aangezien mijn rug het geklets op het water  hoogstwaarschijnlijk  niet zal waarderen, hebben wij gekozen om met de Catamaran te gaan. Scheelt 1,5 uur met Lonne en Daan.zij kunnen dus nog wat uitslapen na het stappen.

Het opstappunt is bij Zanzibar. Een grote witte Catamaran komt mooi op tijd aangevaren. Ziet er indrukwekkend uit. " BLUE FINN",  staat er op de zijkanten. Zo'n 40 medepassagiers staan met ons op de kade te  wachten. Het is een bont gezelschap, maar de meesten zijn toch  wel  tussen de 20 -30. En enkelen heb ik toevallig gisteren ook nog op dat feest gezien bij Cabanna. Zij zien er nog niet zó fris uit, dus ik hou mijn hart vast. Hoe lang gaan zij erover doen voordat de bucket  gepakt moet worden.....🤢

We varen uit. Eric met 2 reispillen achter de kiezen. En het gaat goed. We varen op de motor. Het gaat hard en als we ongeveer op het midden zijn, klotst de boot over de nu toch best wel hoge golven op en neer. Maar Eric houdt het goed. Is niet misselijk of ziek. En zelfs de jongens met de katers houden alles wonder boven wonder binnen. Het is prachtig op zee. Met de benen overboord , zit ik te genieten van de zee en de zon'. We worden rijkelijk voorzien van drankjes.  Na zo'n 2 uur varen zien we ineens een paradijsje opduiken aan de horizon. Een langgerekt eiland met een spierwit strand en hier en daar een palmboompje. Het wordt omringt door het blauwste water wat ik ooit heb gezien. Schildpadden komen nieuwsgierig even met hun kopjes boven het water uit om vervolgens weer in het azuurblauwewater onder te duiken. Het  is overweldigend mooi. Ik......emokip, voel de tranen branden achter mijn oogleden. Echt.....wat een stuk ongerepte mooie natuur. We krijgen wat instructies voordat we de boot gaan verlaten. Bijvoorbeeld  ( en heel belangrijk....) is dat er een scheepshoorn gaat als de bbq klaar is. Je moet dan weer naar de Catamaran terug zwemmen, anders vis je achter het net (!)

Met onze snorkelmaskers weer op gaan we van het trapje van de Catamaran en laten ons in het heerlijke  aangename zeewater glijden en zien al meteen 2 prachtige zeeschildpadden onder ons voorbij zwemmen. Prachtige beesten !!  Intussen brengt de kapitein  in een bootje onze tassen, die je van boord mee wilde nemen naar het eiland. Daarin zit oa ook mijn camera en wat handdoeken, dus we moeten even in de gaten houden hoe en wat er met de tassen gebeurd. Op het strand zijn een paar hutjes gebouwd met daken van palmbladeren. Net expeditie Robinson.. onder een van de hutjes kunnen wij onze spullen leggen. Er wordt ook een grote jerrycan geplaatst met een stapel bekertjes. Voor evt verkoeling. Aan alles is dus gedacht. Via een rij mensen, die zich achter elkaar opstellen, worden alle tassen één voor één van boord getild en in de schaduw van het hutje gelegd. Zo gebeurd. We hebben nu ongeveer 1,5 uur om wat op verkenning uit te gaan of om te gaan snorkelen. Wij kiezen voor het laatste. Inmiddels komt ook de Powerboat aan waar oa Lonne met haar huisgenootje en Daan mee mee zijn gevaren.  Met hen lopen we een eind in de branding naar achteren om vervolgens met de stroming al snorkelend weer terug te komen. Af en toe hoor je een gegil en geroep van mensen die een zeeschildpad zien en waar iedereen dan naartoe zwemt. Het is zo mooi en sereen. Die schildpadden in hun eigen habitat. Trekken zich nergens iets van aan en zwemmen sierlijk en rustig onder de snorkelaars door. Daarbij zien we ook nog prachtige vissen, verschillend van kleur en grootte.

Om 12.30 uur horen we de scheepshoorn en zwemmen we richting Catamaran. Een heus bbq-buffet staat al klaar. Spare-ribs, beef, worstjes en kippenpoten liggen op de schalen. Een pasta/pestosalade, een bonen met maissalade, saté saus en brood staan op de bar en er is zoveel drinken als je maar wilt.  Echt,..... voor zo'n geïmproviseerde bbq op een catamaran is dit echt geweldig. Nadat iedereen zich tegoed heeft gedaan aan het eten en drinken worden de borden  afgewassen i n de zee.  Dat levert natuurlijk weer een mooi plaatje op want dat trekt vissen en  schildpadden aan. Ik lig dus weer snel in het water.

We gaan weer even aan land. Ik wil de achterkant van het eiland weleens zien, want ik zie daar steeds de zee omhoog spatten tegen de kust aan. We lopen door een door stuk land met hier en daar een soort van cactus en een laaggroeiend vetplantje. Het ziet er zelfs wat roodachtig uit.  Over stenen en rotsjes komen we aan de achterkant aan . Daar zien we een scheepswrak liggen en een aangespoeld motorbootje. Helemaal aan gort. Wat er met de opvarenden is gebeurd blijft een raadsel.....    Via  een paadje lopen we langs de enigste  vuurtoren die het eilandje rijk is en die ook nog fungeert.  Ook staan er nog een paar kleine huisjes, die naar bleek, vroeger gebruikt werden om zieke slaven in te huisvesten. Zij werden op dit eilandje gedropt zodat zij geen enge ziekten over konden brengen. Verder zien we nog een paar hutjes staan. De schipper vertelt dat hier de vissers elke keer een week verbliijven.zij vissen van s'middags 16.00 - 20.00 uur en s'nachts van 4.00 - 11.00 uur  en gaan dan na een week huiswaarts met hun buit.

Het wordt tijd om te gaan. Lonne en Daan blijven een uurtje langer. Maar wij verlaten het eiland met de Catamaran.  Het eerste stuk weer op de motor,  maar als we ev en op zee zijn worden de zeilen gestreken en varen we met de wind in de zeilen verder.  Na een dik uur sjezen Lonne en Daan alsnog voorbij in hun Powerboat. Zij staan ons dan ook op te wachten als wij na een trip van 2 uur aan komen bij Zanzibar.

Nog even wat boodschappen halen voor de avondmaaltijd. We gaan maar een tonijnsalade maken, want we hebben op de boot al uitgebreid gegeten. Douchen en dan nog een kaartje leggen met Lonne en Daan. Het is de laatste avond van Daan hier. Maar iedereen is zó moe van vandaag dat het niet laat wordt. Als ik dit schrijf ligt iedereen al op één oor.

Morgen weer een dag.....