Dag 16 : Sanur

17 augustus 2017 - Sanur, Indonesië

Zoals deze hele vakantie staan we weer vroeg op. We moeten bijslapen denk ik als we terug zijn.... We zijn zo vroeg op, omdat we vandaag naar Sanur gebracht worden. We hebben ervoor gekozen om hier op tijd naartoe  te gaan, om  zo zo lang mogelijk van de dag te kunnen genieten aan het strand of zwembad. De chauffeur van het hotel gaat ons brengen en staat  na het ontbijt, om 7.30 uur, al te wachten. Dit wordt onze laatste bestemming. We zijn benieuwd.

We rijden een heel stuk dezelfde weg terug ,als die we op de heenweg naarLovina hebben gereden. Er blijken maar 2 wegen van en naar Lovina en Sanur te gaan, dus dan heb je wel in keus. Maar nu zien we hem van de andere kant, en we herkennen weinig, dus het lijkt net alsof we gewoon weer een andere weg hebben.

Onderweg komen we uit bij crematieceremonie. We stoppen even om dit te bekijken. Gelukkig niet het cremeren zelf, want dat had ook zomaar gekund. Nee, wij zien een hele grote stoet mensen, mannen en vrouwen, voorbij trekken. Voorop loopt de familie met een soort van kruis van palmbladeren. Dan een hele hoge kar met daarbovenop een mooi versierde kist met daarin de overledene. Het is schijnbaar een oude man, want aandeachterkantvan diekistiseenfoto gehangen. Onze chauffeur vertelt dat het waarschijnlijk een man met aanzien is geweest, want er lopen wel honderden mensen voor en achter. En deze mensen krijgen allemaal te eten en te drinken. Ook  daar kun je aan zien dat het een rijkere man is geweest.  En ze zijn helemaal niet verdrietig....nee...ze vieren dat hij zo oud is mogen worden. De vrouwen lopen in gekleurde sarongs en de mannen hebben een donkere sarong aan met een zwart bloesje of t-shirt, en dragen een bruin hoofddeksel. Zij begeleiden de overledene van de ene naar de andere ceremonieplaats. Daarna verbranden ze de man. Gewoon buiten, gelukkig wel op een plek waar al die ceremonies plaatsbinden. Maar we zouden het gerust mogen bijwonen als we dat zouden willen. Als we op een afstandje zouden willen toekijken. Maar....dan zouden we sowieso een sarong aan moeten en deze hebben we nu niet bij. Daarbij staan we echt gewoon op de weg stil en is er niet echt animo voor. En de tijd niet, want we weten ook niet hoe langzoiets kan gaan duren. Misschien nog eens een andere keer.... hoewel ik het wel een lugubere aangelegenheid vind.....

We rijden door en toevallig of niet...we komen een tweede stoet tegen. De chauffeur legt uit dat bij het hindoeïsme een "goede dag"  wordt uitgekozen volgens de Balinese kalender om de doden te begraven. Het zou dus best zo kunnen zijn dat ze een overledene wel een dag of 1p boven de aarde houden, om hem of haar op een goede dagvolgens het hindoeïsme te cremeren. En koelen dan ??? Dat doen ze gewoon met ijsklontjes !!! Ik krijg hier toch even een hele nare voorstelling van.....misschien toch maar goed dat we de uitnodiging om de crematie bij te wonen , hebben afgeslagen....

Om 11.00 uur komen we bij Segara Village aan. Safe the best voor last.....en dat hebben we zeker gedaan ! Het is een prachtig park. Geweldig mooi aangelegd. Een ware luxe. De zwembaden zijn net natuurlijke bronnen. Geen felblauwe baden, maar van donkergroene natuurstenen, waardoor het lijkt alsof het een natuurbad is. De bungalow die wij hebben is heel modern ingericht en straalt luxe uit, alsof we onze eigen spa hebben. Alles mooi gestyled.

1. Dineke:
    17 augustus 2017
    Laatste daagjes met luxe en zon dus een goede afsluiting.voor die daagjes nog veel plezier en zon
  2. Dineke:
    17 augustus 2017